Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026 otwarta! Aplikuj teraz
Nauka Przez Zabawę Jako Najzdrowsza Forma Edukacji Dziecka

Nauka Przez Zabawę Jako Najzdrowsza Forma Edukacji Dziecka

Opublikowano: 06 sierpnia 2024

Żyjemy w świecie, w którym wzrasta wskaźnik depresji, lęku i samookaleczeń wśród dzieci i młodzieży. Niektórzy dorośli łączą to z izolacją wywołaną przez COVID-19, inni ze pogorszeniem się diety i nawyków, a jeszcze inni wskazują na media społecznościowe i technologię oraz ich toksyczny wpływ na rozwijające się mózgi. Trudno kwestionować znaczenie tych czynników. Jednak badania antropologiczne, socjologiczne, psychologiczne i edukacyjne wskazują również na inny kierunek - zanik zabawy i jej jakości, z którym codziennie spotykają się nasze dzieci. Aby lepiej zrozumieć wartość zabawy i jej wyjątkowości jako "lekarstwa na wszystko", powinniśmy uznać jej wszechstronność i liczne korzyści dla praktycznie wszystkich aspektów naszego życia w każdym wieku.

Zabawa ma podłoże biologiczne. Jesteśmy stworzeni do zabawy i szukamy jej jako naturalnego sposobu uczenia się o sobie, innych i świecie.

Zabawa jest elementem samoregulacji. Pozbawieni zabawy, tracimy zdolność samoregulacji - "opadamy bardzo nisko lub wznosimy się zbyt wysoko" - stajemy się niestabilni emocjonalnie.

Zabawa ma charakter społeczny. Jest areną budowania relacji, rozwijania przyjaźni oraz niezliczonych okazji do negocjacji i dialogu. Zabawa jest aktywna. Jest to sposób, w jaki bierzemy odpowiedzialność za nasze wybory.

Zabawa jest fizyczna. Nasze ciała zostały zaprojektowane do wspinania się, skakania, pchania, ciągnięcia i przewracania się, a zabawa to wszystko wspiera.

Zabawa ma wymiar mentalny. To pięknie złożony język. W zabawie możemy wykorzystać nasz naturalne talenty,, błyskotliwe pomysły i twórczy potencjał. Zabawa jest różnorodna. W zabawie uczymy się, że nasze różnice są tym, co czyni nas pięknymi i wyjątkowymi oraz uczymy się doceniać tę różnorodność w sobie i innych.

W zabawie jesteśmy równi. Wymaga ona jedynie wspólnych zasobów, które pozwolą nam odkryć, kim jesteśmy i co możemy zrobić korzystając z tego, co mamy.

Zabawa jest zrównoważona. Jest fizyczna, społeczna, emocjonalna i mentalna. Zabawa to radość i szczęście. To najprawdziwsza forma ekspresji naszego ludzkiego ducha i obietnica tego, kim możemy się stać.

Tradycyjne systemy i programy edukacji wyłączają zabawę, albo sprowadzają jej wymiar do krótkich okresów w przerwach między „poważną nauką”. IBPYP, czyli program międzynarodowej edukacji dzieci w wieku lat 3-12, w oparciu o badania uniwersytetu Harvardzkiego oraz Fundacji Lego i UNICEF wykorzystuje pedagogikę zabawy w codziennej pracy z dziećmi.

Nauka przez zabawę w Akademii Odkrywców tworzy w dzieciach zdrowe, pozytywne i zbalansowane postawy i nawyki uczenia przez całe życie.